Meer weten over hoe je gezonde voeding kan promoten in jouw shop? Ontdek de behoeftes van jouw klanten
14-01-2024 | De saucijzenbroodjes en de energiedrinks vliegen nog steeds over de toonbank, maar de gezonde lunch is én blijft een harde groeier. We zien daar een constante stijgende lijn in verhouding tot het aantal klanten. Genoeg reden om hierop in te spelen, want de consument wil steeds gezond, gezonder, gezondst. Gezonde broodjes zijn snel klaar en gewoon erg lekker. Des te meer reden om hierop in te spelen rond het middaguur, zodat jouw marges ook gezond zijn. Met deze praktische tips gaan jouw verkopen omhoog en kiest jouw klant steeds meer voor gezond. Een bewustere keuze geeft uiteindelijk bij jouw klanten een prettiger gevoel.
Niets zo verleidelijk als vers gesneden brood. Het zicht op die zachte binnenkant, de krokante korst en dan de geur die erbij vrijkomt. Onweerstaanbaar. De consument leert de kwaliteit van brood herkennen en daarmee stijgt de verwachting binnen het Petrol kanaal. Zet daarom een broodplank op uw counter met het soort brood dat je graag die dag het meest wilt verkopen. Help jouw klanten een beetje door er een bordje bij te plaatsen met de naam van het betreffende brood. Zo bepaal je zelf welk brood die dag de hardloper wordt.
Zwarte koffie en thee vallen helemaal binnen de schijf van vijf. Mooi, want het moment om een bakkie te doen is in uw shop. Beide dranken voorzien ons van vocht en dat past weer perfect in een gezonde levensstijl. Je zal ook nog meer gaan zien dat jouw klanten hun koffie of thee eerst binnen opdrinken alvorens weer de auto in te stappen. Mensen willen onthaasten en het hoeft niet meer ‘nu’. Dat is een duidelijke trend op dit moment. Is jouw shop al klaar voor de mensen die hun drankje lekker binnen opdrinken?
Als jouw klant dan toch is gezwicht voor een wat ongezondere snack, dan zoeken ze vaak toch wat compensatie. De beste motivatie voor een gezonde impulsaankoop bij de kassa. Bedenk hoeveel klanten nu wel een gezonde snack bij hun wat ongezondere aankoop kunnen gebruiken. Sterker nog, we zien dat jouw klanten nu al steeds vaker kiezen voor fruit in plaats van bijvoorbeeld een candybar. Laat deze kans niet liggen en zorg voor gezond bij de kassa.
Jouw klant vindt het fijn om te zien hoe zijn broodje wordt gemaakt en te zien hoe die tomaat erbij lag voordat deze op het broodje belandde. Geen verpakking is HOT! Ook in deze corona-periode kan je nog steeds vers belegde broodjes in de vitrine plaatsen. Zet er dan wel even een bordje bij waarop staat geschreven ‘Wij maken dit broodje graag voor je klaar!”.
Zet eens wat vaker een broodje met mager vlees op het menu! Deze vleessoorten winnen namelijk terrein! Denk aan carpaccio, rosbief en kipfilet. Hartstikke lekker en hartstikke verantwoord.
Eerlijk is eerlijk: we hebben ons een beetje laten gaan tijdens de Corona-crisis. Mensen willen in deze onzekere tijden toch het liefste genieten: in crisis wordt gekozen voor troostrijk eten. Dat heb je wellicht ook in jouw shop gezien.
De saucijzenbroodjes, worstenbroodjes, kipcorns en gehaktballen mogen daarom absoluut niet uit het assortiment verdwijnen. Het zijn en blijven hardlopers. Leuk snackfeitje: De cultstatus van het Brabants worstenbroodje is allang de Brabantse grenzen ontstegen en is zelfs door UNESCO opgenomen in de lijst van immaterieel erfgoed.
Toch beseffen we nu ook dat troosteten op de langere termijn zeker niet gelukkig maakt. Zet gezond daarom in de kijker. Uw klant weet de weg naar de iets ongezondere snacks feilloos te vinden, ook al zouden ze niet direct in het oog liggen. Gezonde snacks meer in het zicht zorgt zeker voor bewustere keuzes, maar degene die zich heeft verheugd op zijn/haar gehaktbal met satésaus, gaat recht op zijn of haar doel af!