22-06-2024 | Wij wel! Ben je benieuwd hoe je kunt inspelen op het weer én het gedrag van de klant in jouw shop? Lees dan snel verder.
Het weer heeft een enorme invloed op ons gedrag, iedere dag. Het bepaalt welke kleding we in de ochtend aantrekken, wat we eten, welke activiteiten we plannen... Maar wist je dat het weer ook invloed heeft op ons koopgedrag? Soms is dat bewust: zo gaan we bewust op zoek naar een warme jas als de winter eraan komt. Toch kopen we ook veel onbewust; denk aan een warme kop soep bij koud weer en in de zomer hebben we meer zin in verfrissing. De weersgevoeligheid van de consument is ondanks dat veel sterker aan het begin van een seizoen. Denk maar aan wat we voelen bij die eerste mooie lentedag. Een temperatuur van 22 graden in mei heeft dus veel meer impact dan diezelfde 22 graden in september.
Hoe ga je hier als retailer mee om? Krijg je meer bezoekers als het regent? Verkoop je meer wanneer het buiten sneeuwt? Wat zijn jouw topproducten wanneer buiten de zon schijnt? Leg eens een thermometer naast de cijfers van vorig jaar. Het weer heb je niet in de hand, maar wel hoe je hierop inspeelt. Een broodje gezond bijvoorbeeld kent een piek in de zomermaanden en een fruitsalade op de menukaart (hetzij als seizoensaanbod) belooft een behoorlijke uplift. De klant zoekt bij warm weer immers toch naar verfrissing. Speel in op de behoefte van je klant en zorg dat (bij warm weer) verfrissing altijd binnen handbereik is of zet de ijsmenukaart eens vlak bij de kassa!
Een goede zomerse salade heeft drie belangrijke componenten:
Een eenvoudige dressing doet het altijd goed in een fruitsalade: 2 delen citroensap, 2 delen (olijf)olie en 1 deel honing. Smullen maar!
Voor de komende maanden hebben we weer heerlijke recepturen voor het Broodje van de Maand op het menu staan! Wat dacht je van een broodje kipshoarma? Of een heerlijke pistolet met beenham? Dit is nog maar het tipje van de sluier.
En wist je dat je gratis POS-materiaal kunt ontvangen om zo ook jouw klant lekker te maken? Het enige wat je hoeft te doen is je aan te melden voor het Broodje van de Maand!