logologo

Navigation
Koffie overhandigen

It's getting hot in here

On-the-go latte macchiato? Lees meer over de veranderingen in koffie en thee!

09-02-2024 | It’s getting hot in here; de categorie warme dranken is volop in ontwikkeling. Waar vroeger vooral een normaal bakkie koffie werd besteld, willen mensen on-the-go tegenwoordig graag een latte macchiato met havermelk, een thee boordevol met anti-oxidanten en af en toe iets ‘voor de lekker’. Het liefst ook nog eens snel en gemakkelijk. Gelukkig spelen leveranciers hier snel op in en is ook ons niets te gek.

Koffie met bonen

Nooit meer in de rij staan

We hebben steeds meer haast met z’n allen. We willen wel die prachtige melkschuimlaag, maar moeten over vijf minuten weer bij de volgende afspraak zijn. De combinatie van een pistonmachine (ambachtelijk bereide koffie) en een automaat levert je al gauw 20 tot 30 procent meer koffie-omzet op. Hoe kan dat? Je bedient zowel de snelle consument als iemand die even een rustmoment pakt. Bijkomend voordeel van deze combinatie is dat je gasten de keuze krijgen als je kiest voor verschillende bonen. Helemaal goed bezig ben je met een extra bonenmaler waarin je iedere maand een andere specialty-boon maalt. Deze maandkoffies doen het enorm goed bij de ‘on-the-go’ consument. Extra keuze betekent in dit geval extra omzet.

  • Van alle koffie’s die besteld worden maar liefst 50% een variant mét melk is.
  • 60% van de mensen het liefst pure chocolade in hun melk mixen, 30% melkchocolade en 10% van de chocolademelkliefhebbers voor de witte variant gaat?
  • Als je de melk warm maakt, je deze niet boven de 72 graden moet verwarmen, omdat anders gaat de melk schiften.
Matcha thee

Trends in thee

De consument die niet van koffie houdt, maar wel graag een theetje drinkt, heeft ook steeds vaker een grotere keuze op het warme drankenmenu. Een erg gezonde nieuwkomer is matcha thee. Een trend die is overgekomen uit Japan. Een groene poederthee die 10x meer antioxidanten dan normale groene thee bevat, het concentratievermogen verhoogt, het stressniveau helpt te verlagen, de mentale helderheid vergroot, ouderdomseffecten tegengaat en de vetverbranding verbetert. Ook mixen we steeds vaker opgeklopte melk met de matcha zodat er een ‘matcha latte’ ontstaat. Verkoop je deze bijzondere drank al? 

Coffee met donut

Dont(u)t you forget about me

Upselling zit ‘m soms in kleine dingen. Als je doorvraagt, willen mensen die een koffie bestellen best vaak een cappuccino. Soms zit upselling ook in verleiding en verrassing. Een koffievariant met een heerlijke donut doet het altijd goed. Of wat dacht je van een koffie met een speculoos siroop? In de lente kan je denken aan een koffiesmoothie met aardbei, terwijl mensen in de zomer gemakkelijk met een ijskoffie in hun hand weglopen. Verras jouw klant met speciale seizoensvarianten!

Havermelk

Cappuccino met havermelk a.u.b.

Veel mensen kiezen vandaag de dag liever niet voor koemelk. Vanwege gezondheidsredenen, een allergie, het milieu of uit principe. Waar dit in andere culturen al veel normaler is, is Nederland pas de laatste 10 jaar bezig met alternatieve melksoorten. Verschillende bedrijven zorgen ervoor dat er plantaardige melkvervangers in de schappen liggen en ook speciaal voor foodservice professionals zijn er lijnen ontwikkeld bestaande uit havermelk, amandelmelk, sojamelk en kokosmelk.