logologo

Navigation
Koude drank met ijsklontjes

Koude drank is hot!

Heb je genoeg aanbod van koude dranken in jouw shop?

Koude drank is hot!

12-03-2024 | Een van de meest veranderlijke productgroepen van de laatste tijd is toch wel de groep van de koude dranken. Waar men vroeger trouw bleef aan één lievelingsdrankje, switcht men nu net zo gemakkelijk van een cola naar een chocomelk naar een energiedrankje. Gewoon waar ze op dat moment behoefte aan hebben. De functionaliteit van drankjes staat echt centraal. Gelukkig voor jou. Kansen genoeg. Deze categorie is – na tabak – de meest verkochte categorie in jouw shop. Wat zijn nu de precieze trends?

Dranken met ijs

Dorst

Wachten met dorst lessen tot ze thuis zijn, dat zit er niet meer in. Als de consument nu zin heeft om iets meer energie te krijgen, dan willen ze dat NU. Dat geldt zowel voor jong als oud. Er wordt meer geld uitgegeven buitenshuis, drinken is daarvan een grote kostenpost. Zoals gezegd werkt het niet meer op routine, maar meer op de behoefte en impuls van dat moment. Nu staat nog maar op 35% van de kassabonnetjes een koud drankje, echter zijn daar nog veel kansen te behalen.

 

3 koude drankjes met ijsblokjes

Go with the flow

Een zuiveldrankje bij de lunch, een energiedrankje in de middag. Het draait allemaal om het moment. Koude dranken worden vaak gekocht in een impuls. Sterker nog, het is een van de meest impulsgevoelige producten in uw shop. Vandaar dat het ook zoveel kansen met zich meebrengt. De keuze voor een koude drank is gebaseerd op twee behoeftes: ‘ik heb het nodig’ en ‘ik wil genieten’. De eerste behoefte draait echt om functie: ik ga zo sporten, dus ik wil extra energie. Bij ‘ik wil genieten’ draait het om het kiezen voor een drankje waar je op dat moment zin in hebt.

Gezond drankje met citroen

Vloeibare vitamines

Welke trend ontbreekt uiteraard ook niet bij de koude dranken? Juist, de trend van een meer bewuste levensstijl. Populair in iedere shop zijn de suikerarme drankjes. Of de waters met of zonder smaakje. Een drankje dat naast het lessen van de dorst ook nog iets toevoegt aan de gezondheid is gewild. Drankjes met weinig of geen calorieën spelen een prominente rol in het aanbod. Vergeet ook niet dat de kennis van de shopper toeneemt. Milieu en de daarbij behorende foodprint is iets waarbij ze stilstaan. Producten die daar een toegevoegde waarde in betekenen zijn populair.