Lekkerland Nederland, de groothandel en logistieke partner voor gemakswinkels en tankstations, opende recent een nieuw distributiecentrum dat een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van klanten. Volgens John van den Berg, directeur Operations bij Lekkerland Nederland, biedt dit nieuwe centrum grote voordelen op het gebied van efficiëntie en service richting ondernemers.
Wat Lekkerland Nederland volgens Van den Berg onderscheidt van andere logistieke dienstverleners, is de focus op mensen. ‘Het verschil maken we met onze mensen. Elke groothandel heeft vergelijkbare systemen en processen, maar het echte verschil zit in hoe je met je mensen omgaat.’ Die focus op mensen begint bij de medewerkers en straalt vervolgens uit naar de klanten. Dit benadrukt dat een sterke interne cultuur uiteindelijk leidt tot betere externe relaties. Een ander belangrijk aspect is het vermogen om problemen bij de klant te begrijpen en daar snel op in te spelen. Van den Berg geeft als voorbeeld hoe belangrijk het is om cruciale producten op tijd te leveren. ‘Als een klant bijvoorbeeld geen koffie heeft om te verkopen, dan moeten we er alles aan doen om dat zo snel mogelijk op te lossen.’
Het nieuwe distributiecentrum is een belangrijke stap voor Lekkerland Nederland, maar Van den Berg ziet het ook als een springplank voor verdere groei. ‘Sinds het nieuwe pand open is, hebben we op 1 oktober al drie nieuwe klanten toegevoegd, en vanaf januari komen er nog meer bij.’ Het nieuwe centrum biedt Lekkerland de capaciteit om zijn distributieactiviteiten uit te breiden zonder dat dit ten koste gaat van de service aan bestaande klanten. Deze groei is geen toeval, maar het resultaat van een strategische focus op een specifieke niche. ‘Wij richten ons op de fijnmazige distributie, zoals winkels in binnensteden en langs snelwegen. Dat is veel complexer dan de grofmazige distributie, maar het is precies waar onze kracht ligt,’ zegt Van den Berg. De groeiambities van Lekkerland Nederland zijn altijd gericht op het verbeteren van de bestaande klantrelaties. ‘Onze eerste ambitie is om onze huidige klanten continu beter te bedienen. Als je samen naar de ideale oplossingen zoekt, komen nieuwe klanten vanzelf,’ stelt Van den Berg. Door te focussen op het blijven verbeteren van de klanttevredenheid, groeit Lekkerland op een organische manier.’
Dit artikel verscheen eerder in Franchise+ | Tekst: Bas Hakker | Fotografie: Lekkerland