04-09-2024 | Zoals veel mensen waarschijnlijk wel hebben meegekregen is de cacaoprijs aan flink wat verandering onderhevig. De cacaoprijs is afgelopen jaar namelijk met maar liefst >185% gestegen. Onduidelijk is wanneer de piek bereikt is, maar de verwachting is wel dat de prijs niet meer op het “oude” niveau zal terugkeren.
Het gevolg van deze explosieve stijging is natuurlijk te merken aan de prijsmutaties die we vanuit de industrie ontvangen, die zich weer op hun beurt vertalen in onder andere:
De ontwikkeling van de cacaoprijs wordt beïnvloed door een complex samenspel van factoren. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste elementen die de cacaoprijs (kunnen) beïnvloeden, evenals de verwachtingen voor de korte en lange termijn.
1. Weersomstandigheden:
2. Politieke en Economische Situaties:
3. Vraag vs. Aanbod:
De vraag naar chocoladeproducten in ontwikkelde landen blijft stijgen (denk aan China en Amerika), wat een constante druk op de prijzen uitoefent.
Innovaties in de chocolade-industrie en de opkomst van nieuwe markten, zoals veganistische en suikervrije chocolade, kunnen de vraag verder stimuleren, aangezien chocolade dan een breder publiek aanspreekt.
4. Arbeidsomstandigheden en Regels:
Strengere regelgeving rondom kinderarbeid en duurzame productie verhogen de productiekosten. Hierbij kun je denken aan de ontbossingswetgeving: er mag geen cacao op de Europese markt komen die bijgedragen heeft aan ontbossing. Hier worden de toeleveranciers en onze leveranciers d.m.v. satellietbeelden op gecontroleerd.
1. Korte Termijn:
2. Lange Termijn:
Conclusie
De cacaoprijs wordt beïnvloed door een breed scala aan factoren, variërend van weersomstandigheden en politieke instabiliteit tot de dynamiek tussen vraag en aanbod en arbeidsomstandigheden. Hoewel de prijzen op de korte termijn relatief stabiel kunnen blijven, zijn er op de lange termijn factoren die tot aanzienlijke prijsveranderingen en beschikbaarheidsproblemen kunnen leiden. Het is voor ons belangrijk om deze ontwikkelingen nauwlettend te volgen om goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen.
De afdeling Category Management volgt deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet en onderhoudt een nauwe relatie met leveranciers om goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen en onze klanten optimaal te informeren/adviseren in het kader van ‘Your Most Convenient Partner’ zijn voor onze klanten.